(aside image)

KULTA - KULUTTAJIEN MUUTTUVIEN TARPEIDEN MALLINTAMINEN JA SIMULOINTI

[in English]

Perustavoitteet

Tekesin rahoittamassa Mallinnus ja simulointi -teknologiaohjelman hankkeessa kehitetään menetelmiä, joilla voidaan ymmärtää, käsitteellistää ja ennakoida kuluttajien muuttuvia tarpeita. Lähtökohtana on nk. käytäntöjen teoria, johon sisältyvien käsitteellisten mallien avulla voidaan hahmottaa kuluttamisen ja kulutusyhteiskunnan muutoksia.

Näitä malleja sovelletaan osana eri yritysten liiketoimintaprosessien suunnittelua ja kehittämistä. Tämän soveltamisen kautta saatavaa data-aineistoa puolestaan mallinnetaan ja analysoidaan adaptiivisen informatiikan työkaluilla. Lisäksi hankkeessa tutkitaan uusien mallien sekä analyysi- ja simulointimenetelmien käytettävyyttä yritystoiminnan strategisen päätöksenteon välineinä.

Hankeen ensimmäinen vaihe alkoi elokuussa 2006 ja toinen tammikuussa 2008. Hanke jatkuu vuoden 2009 loppuun.

Tutkimusosapuolet

Yrityskonsortio

Yrityskonsortio on laaja ja pääpartnereita ovat

Tekes on hankkeen päärahoittaja.

Teemoja

Hankkeen puitteissa tarkastellaan esimerkiksi seuraavia teemoja:

Lisäksi keskeinen teema on sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittäminen, kun kyseessä on eri asiantuntemusalueita edustavien tahojen välinen ja maallikoiden kanssa käytävä keskustelu. Keskustelun aiheita voivat esimerkiksi olla oman alan kehittymisen ja kilpailijoiden seuranta, tuotekehitys sekä markkinointi.