Ihmettelijöiden klubi, torstai 9.11.1995, Timo Honkela (siht.)
Göte Nyman:
Paranormaali tiedeusko, eli
miten lähestyä empiirisesti
tavoittamattomia psykologisia
ilmiöitä
JOHDANTO
Göte Nyman pohdiskeli alustuksessaan tieteen taustaolettamuksia.
Hänen lähtökohtanaan oli avoin, tärkeiden inhimillistä elämää ja
tiedettä koskevien kysymysten vapaa ihmetteleminen.
SIHTEERIN KOMMENTIT
Seuraavassa on kirjattu osia alustuksesta ja siitä kirvonneesta
keskustelusta. Siteeraustapa on enintään puolitieteellinen eli
yksittäiset ajatukset on poimittu alustuksesta ja keskustelusta
mahdollisesti epätarkasti lainaten. En pyri kattavasti nimeämään
yksittäisten kommenttien lausujia (pikakirjoitustaitojen
rajoittuneisuus, nimimuistin katkokset, suullisen ja kirjallisen
kerronnan erilaisuus). Teksti ei kaikilta osin ole erityisen
johdonmukaista keskustelun polveilusta johtuen.
POIMINTOJA ALUSTUKSESTA JA KESKUSTELUSTA
Nyman kertoili kokemuksiaan siitä, kuinka tiedeyhteisö oli reagoinut,
kun hän oli antanut luvan tutkia paranormaalien ilmiöiden kokemisen
psykologiaa. Lyhyesti siteerattuna palaute oli ollut äärimmäisen
torjuvaa, vaikka tutkimuksessa oli ollut vain tarkoitus tutkia
paranormaalien ilmiöiden kokemista ilmiönä, eikä ottaa (ainakaan
suoranaisen myönteistä) kantaa esimerkiksi ufojen tai telepatian
olemassaoloon. Palaute oli provosoinut Nymanin tarkastelemaan
tiedeyhteisön omia "paranormaaleja uskomuksia". Yhteisön pitäisi
periaatteessa olla kylmän asiallisen älyllinen, mutta näin ei
tietystikään ole käytännössä. Keskustelussa mm. ihmeteltiin skeptikkojen
joskus hyvinkin tunteenomaista suhtautumista ehkä muidenkin
tieteentekijöiden mielestä epäilyttävältä vaikuttaviin ilmiöihin.
Lisäksi, jos tällaisia ilmiöitä tarkastellaan pelkästään
loogis-positivistisen luonnontieteellisestä näkökulmasta, saattaa
joitakin - ehkä vastakkaisia, vaikkapa psykologis-sosiologisia -
näkökohtia jäädä huomiotta.
PALVELEEKO TIEDE YKSILÖÄ/YHTEISKUNTAA?
Mitkä ovat ihmistieteiden ja inhimillisen elämän painopisteet?
Nymanin mukaan niitä voisivat olla esimerkiksi:
- tasapaino ja onnellisuus
- yhdessä oleminen ja tekeminen
- älykkyys ja elämisen kyky
- taide
Edistääkö psykologian tai muidenkaan alojen tutkimus näiden
asioiden toteutumista käytännössä? Nymanin mukaan paljolti ei.
Asioita tarkastellaan enintään hyvin pinnallisessa mielessä.
Miten saada teoria ja käytäntö kohtaamaan? Onko tieteen
rationaalisuus ja loogisuuskäsitys liian tiukka, kun
niitä suhteutetaan todellisuuteen? Pitäisikö rationaalisuus
määritellä uudelleen?
Pekka Sauri mainisi tarkastelleensa väitöskirjassaan
psykologisen tiedon tuottamista kommunikaatioprosessina.
Hän korosti erottelua väkivaltaisen yksisuuntaisen ja
toisaalta yhteispeliin perustuvan tutkimuksen välillä.
Ensiksi mainitussa tutkijan ja kohteen välisessä
suhteessa tutkija määrää datan tulkinnan yksinoikeudella.
Oikeampi tapa on lähteä siitä, että tutkijan ja kohteen
välillä on neuvotteluprosessi ja ainoa kriteeri tuloksien
muodostamisessa on konsensus. Tässä yhteydessä mainittiin
merkitysneuvotteluiden tutkimisen yleistyminen.
(siht. huom: viitteet kiinnostavat)
MIKSI TEEMME SITÄ, MITÄ TEEMME TIETEESSÄ?
Riittääkö selitykseksi kiinnostuneisuus, uteliaisuus,
resurssien kohdentamistarve ratkaisua vaativiin ongelmiin.
Keskusteltiin lääketieteen alan tutkimusongelmien valinnasta.
Todettiin, että tieteellinen toiminta jakautuu konserva-
tiivisesti.
Andrew Chesterman totesi, että Cambridge/Oxford Guide
to Philosophy -teoksissa ei esimerkiksi hermeneutiikka
ole filosofiaa. Timo Honkela mainitsi arvelevansa, että
konnektionismi antaa sivustatukea "pehmeämmille" filosofian
haaroille nousta kirkkaampaan valokeilaan.
VIERAIDEN KULTTUURIEN JA ERILAISUUDEN KOHTAAMINEN
Nyman kertoi Tiina Vainion kauppakorkeassa tekemästä
väitöskirjatutkimuksesta, jossa hän tarkastelee designin
syntyä Suomessa ja erityisesti kahden taustaltaan hyvinkin
erilaisen ihmisen, suunnittelijan ja tekijän, kohtaamista
ja kommunikointia.
En härlig slump -ohjelmasta muistettiin Toulminin lausunto
siitä, kuinka antroplogia syntyi Englannissa, koska "oli
hauska tutkia muita". Andrew Chesterman mainitsi (pilke
silmäkulmassa; siht.huom: olin havaitsevinani :-),
että hän oli vastannut niille, jotka aikoinaan olivat
kysyneet, miltä tuntuu olla "foreigner" Suomessa:
"enhän minä ole foreigner". Hän totesi yleisemmällä
tasolla, että sorrutaanko yleisesti ajattelemaan, että
rationaalinen = me, ei-rationaalinen = muut.
Keskusteltiin kohtaamisen (vieraan kulttuurin edustaja
tai esim. ns. mielenvikainen) luonteesta. Yksi mahdollisuus
on pyrkiä kohtaamisen luonnollisuuteen, eräänlaiseen
zen-buddhalaiseen olotilaan. Tasrkasteltiin myös sitä,
kuinka terapeutti on erityisessä (valta-)asemassa ja
toisaalta oppii asiakkailtaan. Pekka Sauri varoitti
nihilismistä ja kertoi kokemuksistaan yölinjan 5000:sta
keskustelusta.
Arvioitiin, että länsimaisilla ihmisillä on syyllisyyden-
tuntoja länsimaisuudesta. Mainittiin, että on kansoja,
joiden piirissä uskotaan "pahojen tekojen" johtuvan
siitä, että jotkin demonit ovat ottaneet vallan ja
että ne täytyy häätää pois. Kysymys vapaasta tahdosta
ja sen luonteesta on tärkeä monessa suhteessa.
Mainittiin, että teos opetuksen uusista ulottuvuuksista
oli ollut pettymys esimerkiksi siksi, että kirjassa
oli keskitytty vanhanaikaisten tapojen tietokoneistamiseen
ja verkottamiseen eikä siihen, kuinka nykyaikainen
tietoteoreettinen ja psykologinen näkemys voitaisiin
viedä käytäntöön. (siht. huom: Kirsti Lonka on aivan
ilmeisestikin tehnyt uraauurtavaa työtä tällä saralla.)
Miten saadaan ihmiset uskomaan johonkin? Mitä järkeä
uskossa on? Havaintoharhat. Sivistyneen pukeutumisen ja
keskustelutyylin mukanaan tuoma luotettavuus - asiasta
riippumatta.
MERKITYSKOORDINAATISTOT
Maa kiertää aurinkoa, mutta aurinkokin voidaan määritellä
kiertämään maata: yhtälöt tosin monimutkaistuvat huomattavasti.
Tavallisen "taatelintallaajan" näkökulmasta on ihan adekvaattia
ajatella, että aurinko kiertää maata (vähintäänkin kognitiivisesti
säästeliäintä?!).
Äänien kuuleminen on kohtuullisen yleinen ilmiö. Mitattu aivojen
aktiviteetti: "luultu" ääni on aivoissa "kuultu" ääni. False target
-ilmiö; suihkun valkoisesta kohinasta voi erottaa monenlaisia
ääniä. Valkoinen kohina sisältää tavallaan äärettömästi informaatiota.
Hahmontunnistuspyrkimys johdattaa etsimään tuttuja hahmoja.
Nyman esitteli ajatuksia kognitiotieteen paradigmavalinnoista:
tutkimuskohde on eri asia kuin tutkimusasenne. Mainittiin vitsi
henkilöstä, joka etsi avaimiaan kirkkaan katulampun alta, koska siellä
näkee paremmin, vaikka avaimet menivät hukkaan sata metriä pimeämpään
päin olevassa paikassa. Toimiiko tutkimus samalla tavalla. Valitaanko
tutkimuskohteet samalla periaatteella.
Tieteellisen toiminnan periaatteet olivat esillä, mm. kokeiden
toistettavuus. Keskusteltiin ihmistieteistä, yksittäistapausten
vertailtavuudesta ja tähtitieteestä (toistokokeet eivät ihmisen
tuotettavissa!).
TIETEELLINEN MINÄ
Subjekti tieteellisessä toiminnassa - Me, myself and I:
kertova "minä" on subjekti, jota tieteessä kavahdetaan
(esimerkiksi ilmaisu "we find that...", vaikka kirjoittajia
olisi vain yksi). Suomen kielessä on myös mahdollista:
"osoitettiin, että...". Mainittiin, että Habermas siirtyi
passiivista minämuotoon ajan myötä. Thatcher: "We are a grandmother".
ELÄMÄ ja KUOLEMA
Illan viimeinen jakso (pintaa raapaisten):
- Kuinka paljon (oma) tiede auttaa ihmisenä olemisen
tajuamiseen ja elämiseen. Kollektiivisuus vs.
yksilöllisyys. Tieteen suhde kuolemaan. Tietoisuus.
Syntymä ja kuolema. Mitä kuolema on ja mikä sen rooli
on elämässä?
nosti esille kysymyksen siitä, pitäisikö kuolemaa
käsitellä yhtenä aiheena keväällä.