Date: Sun, 11 Feb 1996 23:28:04 +0200 (EET) From: Timo Honkela (timo.honkela@hut.fi) To: iklubi@avocado.pc.helsinki.fiHei,
lähetän ohessa muistiinpanoja viime torstain iklubi-illasta, jossa alustajana oli dos. Vesa A. Niskanen. Hänen aiheenaan olivat sumeat järjestelmät. (Vastaavansisältöisestä MTV-Akatemia -esitelmästä on tulossa webbiversio sivulle http://www.mtv3.fi/, nähtävästi kohtaan 'Opetus').
Suositeltava sumean logiikan soveltamismahdollisuuksien esittely on TEKESin raportti 34/93: "Sumean logiikan mahdollisuudet" (Isomursu, Niskanen, Carlsson, Eklund) (ks. TEKESin julkaisuluettelo tilauslomakkeineen).
Filosofisempi mutta samalla monin paikoin ehkä liiankin korkealentoinen on Bart Koskon teos Sumea logiikka (Art House, 1993). Päästäkseni helpolla lainaan aluksi Koskon tekstiä:
"Sumeudella on tieteessä virallinen nimi: moniarvoisuus eli multivalenssi. Sumeuden vastakohta on kaksiarvoisuus, bivalenssi, joka tarkoittaa että kullakin kysymyksellä on vain kaksi vastausta, tosi tai eptosi, 1 tai 0. Sumeus tarkoittaa moniarvoisuutta. Se tarkoittaa kolmea tai useampaa vaihtoehtoa, ehkä jopa ääretöntä vaihtoehtojen spektriä. Se tarkoittaa analogista eikä binaaria, mustan ja valkoisen välistä ääretöntä harmaiden sävyjen määrää. Se tarkoittaa kaikkea sitä, minkä lakimies tai tuomari jättää huomiotta, kun hän vaatii vastausta: `Kyllä tai ei'."
Ranskalaisia viivoja illan alustuksesta ja keskustelusta poimittuna:
- v. 1965 Lotfi Zadeh, Berkeley, julkaisi tutkielman "Fuzzy Sets" - Suomessa ensimmäisiä soveltajia ovat olleet 1970-luvun alkupuolelta lähtien Christer Carlsson ja Hannu Nurmi kuten myös illan alustaja. - "pehmolaskenta" (soft computing): sumea logiikka, neuroverkot, geneettiset algoritmit. Suomessa käytetään myös nimitystä oppivat ja älykkäät järjestelmät. - runsaasti sovelluksia, erityisesti japanilaiset kehittäneet ja hyödyntäneet innokkaasti - sumeassa joukko-opissa joukon ja sen komplementin leikkauksen ei tarvitse olla tyhjä - sumean kielen elementit: -- termit (paine, pituus, ...) -- määreet (pieni, suuri, keskinkertainen, hyvin pieni, ...) -- konnektiivit -- syntaksi -- tulkinta - yleistetty modus ponens; esimerkki: x on noin 5 jos x = 5 niin y = 10 --------------------- y on noin 10 (Tarkempaa tietoa sumeasta päättelystä kannattaa hakea lähdemateriaalista; ks. FAQ.) - kritiikkiä: koneiden tekeminen älykkäämmäksi heikentää niiden ennustettavuutta; mitä jos jääkaappi tai auto "käyttäytyy" - taloudellisten ja yhteiskunnallisten ilmiöiden ennustaminen - nuoren käsite -- Perinteisessä logiikassa väite muotoa 'nuori(x)' voi olla vain tosi tai epätosi, mistä seuraa, että olisi määriteltävä veitsentarkka raja nuoruudelle. -- Sumea joukko-oppi antaa mahdollisuuden, että nuoruuden aste on liukuva, yleensä kuvattuna välillä nollasta yhteen. "X ON PITKÄ" 1 (tosi) ! ******** ! ** ! * ! * ! ** ! ** 0 (epät) +---+---+---+---+---+---+-----> 150 160 170 180 190 200 pituus -- Huomautettiin, että konteksti pitää ottaa huomioon (vrt. "nuori pääministeri", "nuori balettitanssija", nuoruus idässä/lännessä). Sumeat systeemit antavat mahdollisuuden näidenkin ilmiöiden kuvaamiseen: jäsenyysasteen määrittelyyn vaikuttavia muuttujia otetaan riittävästi mukaan; käytännössä tekijöitä on - nuoruuden kaltaisten käsitteiden yhteydessä - valtava määrä. --> kuva jää piirtämättä, joten 15-ulotteisen esimerkkiavaruuden mieltäminen jää lukijan tehtäväksi (15 on esimerkki; implisiittisesti jokainen meistä käsittelee moisia matemaattisia avaruuksia!). - Sumeaan logiikkaan on syystä tai toisesta suhtauduttu usein nuivasti. - Illemmalla keskusteltiin vähän muistakin aiheista, esimerkiksi: -- Mitkä asiat saavat ihmisen valitsemaan tietyn opiskelualan. Onko keskiverrolla tietojenkäsittelijällä niukahkosti ihmissuhdetaitoja, jonka vuoksi hän mieluummin "keskustelee" koneiden kanssa? Ovatko matemaatikot samaa maata? Mikä saa psykologin ja teologin valitsemaan alansa? Onko alan valinta osa tapaa hallita omaa elämäänsä? -- Jatkona aiempaan keskusteluun siitä, missä antropologia ja sosiologia ovat syntyneet: Suomessa voisi syntyä refleksiivinen antropologia ("mitä muut ajattelevat meistä"). - Myöhemmin olivat mm. esillä sumean logiikan monet käytännön sovellukset - myös arkisemmilla elämän alueilla - sekä Zadehin ja Kohosen korkea arvostus Japanissa. terv. Timo