Kommentit dsp2009_vk1_palaute

Kyselyn parvi+dsp2009_vk1_palaute yhteenveto: vastauksia (99)

Kysymys 1 Opiskelijanumerosi:: (99)

Kysymys 25 Mitä odotat kurssin loppupuoliskolta?: (37)
Muuttuja A_25

3: Käsiteltävien asioiden vaikeutumista, mielenkiintoista suodatinsuunnittelua ja harjoitustyön tekemistä.
4: Enemmän käytännönläheisyyttä. Myös rautanäkökulma pitäisi tulla esille paremmin. Nyt tuntuu, että signaalinkäsittely on vain pelkkää matlabsimulaatiota.
5: toivottavasti mielenkiintoista eikä vain jotain nippeli tietoja suodattimista, jotain perus asioita että todella ymmärtää, on hyvä
6: noppia :) Normilaskarit oli aina päällekkäin muiden kurssieni kanssa, Matlab laskareihin onneksi ehdin. Josko noissa normaali laskareissa tulisi sitten käytyä.
8: Läpipääsyä.
11: Odotan oppivani kokonaan uusia asioita.
12: Oikeita suodinsuunnittelun työkaluja
17: Varmaan haastellisempia tehtäviä tulossa suotimien suunnitteluun liittyen.
18: Toivon "kerkeäväni" paneutua kurssiin paremmin.
19: No, Matlab käyttö takkuaa pahasti, olin sairaana lähes 3 viikoa pahimpaan aikaan, joten vei mehut kotioloissa. kävin kuitenkin laskarrit jotta edes jotain saisi irti. Minulle tuskin käyttöä, mutta on pakollinen kurssi suorittaa. Op 212 nyt.
30: -
35: vaikee sanoo
37: Lisää vaikeita juttuja.
39: Jos pääsisi vähän suodattimia suunnittelemaan ja itse miettimään, että minkälainen suodatin tai muu järjestelmä olisi hyvä ratkaisu johonkin ongelmaan.
42: Kaippa sitä voisi tehdä vähän enemmän hommia. Varsinkin harkkatyö tulee varmaan olemaan työläs.
43: On kivaa, että luennolla näytettäisiin enemmän esimerkkejä!
44: Syvempää ja intuitiivisempaa ymmärrystä siirtofunktioista. Menetelmiä luoda LTI-suotimia automaattisesti vaatimusten perusteella. Oskillointia minimoivia menetelmiä (Buttersworth, Chebyshev).
45: Käytännön esimerkkejä valottamaan sekaista kenttää.
47: -
48: Erityisesti kiinnostaa IIR-suotimien synteesi ja toivon, että FIR-suotimienkin osalta voin syventää tietojani.
51: Käytännönläheisiä tehtäviä.
53: Odotan lisää valaisevaa juttua DSP:stä.
55: I hope to afford a quite good managing on digital filter development. As well as, a good command in its analysis and design.
57: Paljon uutta opittavaa
58: Toivoisin, että otetaan huomioon sellaiset opiskelijat, joilla ei ole käsitystä sähkötekniikan tai piirisuunnittelun perusteista. Kurssin alkupuolella nimittäin tunnuttiin olettavan, että kaikilla olisi jo jonkinlainen peruskäsitys signaalinkäsittelystä.
60: Pidän konkreettisista esimerkeistä, joten toivon käytännönläheisiä luento/laskariesimerkkejä sekä harjoituksia. Vaikka en välttämättä itse päädy suunnittelemaan suotimia työkseni, haluan kuitenkin saavuttaa hyvän ymmärryksen tason. DSP kun on hyvin voimallisesti läsnä elektroniikan sovelluksissa.
69: Oppivani vähän lisää.
71: ei tiedä ennen kuin näkee.. suhtaudun luottavaisesti.
72: Synteesi on yleensä hauskempaa kuin analyysi, että eiköhän kivaa pidetä.
73: Käytännön esimerkkejä ja todellisuutta ainakin lähestyviä tapauksia, jotta on mahdollista nähdä mitä suodatinsuunnittelussa tulee oikeasti ottaa huomioon ja millaista se ylipäätään on.
74: Ensimmäisellä puoliskolla opitun asian syventämistä ja soveltamista. Kenties myös lisää käytännön sovelluksia.
75: Käytännön suunnitteluvinkkejä.
77: Käytännön esimerkkejä signaaliprosessoreilla toteutettuna olisi mukava nähdä, Matlabiin alkaa jo kyllästyä...
87: Mukavia hetkiä signaalien suodattamisen parissa :P
91: Että oppii ymmärtämään hiukan suotimia. Oikeastaan toivoisi myös tutustumista johonkin ihan muihin järjestelmätyyppeihin, sellaisiin ei-lineaarisiin, mutta ottaen huomioon tämän tieteenalan painotukset ja muutenkin tekniikan yliopistokoulutuksen perinteet se taitaa olla turha toivo.
94: Syventymistä suodattimiin. Ehkä vihdoin opin kuinka napa-nollat liittyvät kaikkeen suureen sen piirto-lasku-rutiinin lisäksi.
98: En tiedä.

Kommentteja:

Kysymys 26 Muuta: mitä hyvää?: (46)
Muuttuja A_26

1: Yleensäottaen tehtävät on ihan kivoja sen jälkeen kun tietää miten ne tehdään. Välillä yhdeksän lineaarisen yhtälön systeemin ratkominen tai 30 summan laskeminen konvoluutiossa tuntui kiusanteolta.
2: Essee tentissä ja pistelaskareissa oli mielestäni hyvä idea. Se pakotti miettimään kurssin aihealuetta isompana kokonaisuutena mikä auttoi huomattavasti yksittäisten asioiden hahmottamista. Vaikka pistelaskareissa olikin aika paljon tekemistä, oli niissä käytetty aika suoraan pois välikokeeseen lukemisesta.
3: Välikoelaskarit, paperi- ja matlab-harjoitukset olivat oikein hyviä.
4: Laskarisysteemi toimii mielestäni hyvin näin, että on sekä paperi- että matlabharkkoja.
6: harkka varmaan auttaa matlabin kanssa, mistä voi olla hyötyä, kun en oikein tykkää (/osaa pyöritellä kaavoja)...
7: Välikoelaskarit ovat hieno asia. En oikeastaan tajunnut mistään mitään kun aloitin tekemään välikoelaskareita. Esimerkkitehtävänipun ansiosta tehtävät ja asia selkeni huomattavasti. Myös suorat pisteet välikokeeseen kannustivat oikeasti tekemään tehtäviä. Vaikken tentissä kaikkea osannutkaan, jäi silti fiilis, että nyt on opittu jotain oikeasti, eikä vain opeteltu asioita ulkoa.
8: Asiat käsitellään kohtalaisen hyvin laskareissa.
9: Hyvät laskarit
12: Matlabin runsas käyttö
17: Matlab-laskareissa on oppinut hyvin peruskäyttöä.
18: Kurssi vsataa hyvin opintopisteitä ja ei ole liian vaikeasti järjestetty.
19: Milenkiintoista varsinkin MatLab, mutta ehkäpä 10-20 vuotta aiemmin olisi ollut enemmän minulle hyötyä
20: Paperilaskaritilaisuudet olleet hyviä. Pääassari osaa asiansa ja osaa havainnollistaa hyvin asioita. Myös luennoitsija on hyvä.
24: Matlab-laskarit ovat hyviä ja havainnollistavia.
30: erittäin opiskelija ystävällinen käytäntö kurssilla!! Hyvä! mm. pelastusrengas.
32: Hyvin järjestetty kurssi.
34: Overall, I think this is a very good course as the topics discussed here are quite useful in many other areas and in the future of any engineer.
35: Laskarit ja assistentit olivat hyviä. Demotyylisissä laskareissa ei vaan oikeen jää päähän mitään. Pitäisi itse päästä laskemaan enemmän.
36: - Palautettavat laskarit tukevat tenttiin opiskelua hyvin
39: Sekä paperi- että Matlab-tehtävät ovat olleet ihan kivoja. Ja on myös hyvää vaihtelua, että tentti ei ole ylivoimaisen suuri vaikuttaja läpipääsyyn ja kurssiarvosanaan, ja silti opiskelumotivaatio on korkealla (jopa korkeammalla kuin normaaleilla "vain tentti ja pari bonuspistettä laskareista" -kursseilla).
42: Kurssin henkilökunta on fiksuntuntuista ja asiallista porukkaa.
43: Jukka Parviainen on ihan huippu! Hän voi ihan hyvin luennoidakin tätä kurssia. Mutta kyllä Olli Simulakin on OK verrattuna TKK:n "keskimääräiseen" luennoitsijaan. Kurssin rakenne on paras, jonka olen kokenut tähän menneessä - vähän tietokonelaskareita, vähän paperilaskareita, vähän laskutupaa, vähän itseopiskelua, jne.. Näiden tasapaino on aivan idyllinen, toki en tiedä vielä, miltä harkatyö maistuu... Luennoilla voi ihan pikkusen esittää enemmän esimerkkejä. Tehtävätkin on valittu mainiosti, ne ovat mielenkiintoisia ja erilaisia, sekä niitä on juuri sopiva määrä. Ja mitä tärkeintä, kaikki ratkaisut ovat saatavilla! Se on valitettavasti harvinaisuus Tikillä. Jos te jakaisitte kokemustanne muiden Tikin luennoitsijoiden kanssa, olisi ihan jees.
44: Annetut esimerkkitehtävät ratkaisuineen (P XX) menee ehdottomasti parhaiden kurssimateriaalien joukkoon. Pisteytetyt esitehtävät välikokeeseen ovat mielenkiintoinen uudistus ja antavat joustavuutta ajankäyttöön laskareiden tekemisissä, minkä puutteen takia usein itseltäni jää laskaripisteet saamatta.
46: Laskuharjoitusmateriaali on hyvää.
47: -
48: Pistelaskarit ovat sopivan haastavia ja niiden läpi kahlaaminen auttoi saamaan hyvän kokonaiskuvan kurssin alkupuoliskon asioista.
51: Hyvä, että laskareissa saa tehdä joitakin pistetehtäviä. Muutenkin aina paras, jos pääsee itse tekemään.
53: Monivalinta välikokeissa on hyvä. Aiheuttaa insinöörityöskentelyä jossa ei tarvitse huolehtia liikoja siitä että olisi kovin eksakti. Luennot pidetään keskimäärin hyvin..
55: Learning stages are quite good in lectures, and exercise give a good idea about how to manage LTI systems.
57: Kurssin assistentit todella hyviä! Selittävät asiat juurta jaksain. Mukava, että kurssin tarkoituksena on saada oppilaat oikeasti ymmärtämään, eikä vain paukuttaa pään yli.
58: Assistentit ovat olleet asiantuntevia ja avuliaita laskareissa niin opettaessa kuin neuvoessa. Luennot ovat havainnollisia.
60: Laskarit kokonaisuudessaan käymieni kurssien kärkiluokkaa materiaaliltaan ja toetutukseltaan. Jukalla on hyvä ammattitaito ja TKK:n tasolla poikkeuksellisen luonteva ja selkeä opetustyyli. Kurssin blogi auttaa ymmärtämään entistä paremmin Jukan käyttämän henkilökohtaisen panoksen määrää. Myös luennot ovat varsin kelpoisia.
63: Paljon esimerkkimateriaalia joka auttaa paljon.
66: Kurssin sivuilta saatavat esimerkkitehtäväkokoelma on varsinainen pelastus.
67: Luennot on kyllä olleet ihan mukavia, samoin matlab-laskarit. Tosin, kuten arvata saattaa, ei niistä ole mitään hyötyä, jos niitä ei itse vaivaudu kirjottamaan ja ymmärtämään.
71: innostunut ja kannustava henkilökunta. tentin monivalinta ei ollut hölmömpi keksintö. prujut tuhtia asiaa. jos tästä ei pysty selviytymään, niin menee kyllä oppijan piikkiin. lisäpisteet aikaisesta palautuksesta ovat varmasti eduksi kummallekin osapuolelle. pistelaskaritkin hyvä systeemi.
72: Välikokeen essee kysymysten julkaisu etukäteen oli mielestäni erikoinen ratkaisu, aiheet olivat laajoja joten hyvä ja opettavainen toimintatapa.
73: Hyviä laskareita ja laskaritehtäviä, joiden kautta asiaa on oppinut. Käytännön esimerkkien mainitseminen luennoilla ja laskareissa. Toivottavasti jälkipuoliskolla näihin esimerkkeihin pääsee vielä konkreettisemmin käsiksi.
77: Hyvät luennot (Simula), jaksaa kuunnella alusta loppuun.
82: Pistelaskarit erinomainen ja palkitseva tapa opiskella.
87: välikoesuoritusmahdollisuus ja välikokeen monivalintatehtävät
90: Pistelaskarit treenaavat hyvin kokeeseen.
91: Assarit jaksavat selittää asioita. Pelkästään kyselyyn varatut tilaisuudet tosi jees.
94: Laskarit olivat todella hyviä, pääassistentin blogi on loistava idea ja luennoilla oli luennoitsija innostunut. Paljon opetushaluisempi tunnelma kuin monilla muilla kursseilla.
96: Henkilökuntaa tuntuu kiinnostavan yksittäisen opiskelijan taistelu tämän kurssin läpi
98: Paperiharkat ovat kehittäviä.

Kommentteja:

Kysymys 27 Muuta: mitä huonoa?: (37)
Muuttuja A_27

1: Jotkut tehtävät ovat lähes mahdottomia vaikeusasteeltaan.
2: Luennoista ei aina tahtonut saada kaikkea irti. Ehkä luentojen ymmärrettävyyttä parantaisi jos lähestyisi aiheita enemmän esimerkkien ja vertauksien kautta. Monien kaavojen pyörittely kalvoilla ei ainakaan omalla kohdallani edistä asioiden hahmottamista ja siten myös keskittyminen luentoon herpaantuu. Matemaattinen teoria ja sen käyttö tulee kuitenkin parhaiten käytyä läpi laskareissa ja matlab harkoissa sekä itse laskiessa pistelaskareita.
3: Matblab-harjoitukset Maarilla luokassa, jossa on aivan surkeat Vista-koneet.
5: Mielestäni ESSEE (1/3) kok.pisteistä Vk1 ei ole hyvä idea. Eli koko esse minusta ei sovi tähän VK1, ensinäki jos todella halusi tehdä kaikki 12 monivalintaa varmuudella ,niin aikaa meni ainakin minulla melkein koko tentti aika (vastasin vain 9).Mutta kuin koko kurssin materiaali on melkein pelkkiä kaavoja ja laskuja niin jotenkin kaiken tämän laittaminen sanoiksi on vaikeata mielstäni,ja asian ymmäryxen voi mielestäni osoittaa paremmin juuri laskemalla( monivlainta).
6: matikkaa... kun tuppaavat olemaan vähän haastavia on motivaatio helposti hukassa
7: Matlab-harkkoihin ilmoittautuminen joka viikko?? Ei oikein toiminut. En muista edes ilmoittautua tentteihin, niin joka toinen viikko weboodissa ramppaaminen ja matlab-harkkojen epäsäännölliset ajat eivät koskaan jaksaneet innostaa.
8: Kurssin järjestelyt ovat ehkä sekaisimmat mitä tähän mennessä vastaan on sattunut.
12: DTFT:n ja DFT:n käsittely kuin ne olisivat kaksi ihan eri asiaa, jä näihin liittyvät hölmöydet kuten ympyräkonvoluutio.
13: Luentokalvoja voisi uusia niin, että ne sopisivat paremmin myös itseopiskeluun.
20: Laskaripapereita ja nettisivuja on mielestäni hankala lukea/seurata. Jotenkin sotkuisen/sekalaisen oloisia, vaikka sisältöä onkin hyvin. Varsinkin pistelaskaripapereissa tietoa esim välikokeesta oli ripoteltu kummallisesti sinne sun tänne. Eikö paperia voisi selkeästi jakaa tehtäväosioon ja infoon. Myös välikokeissa monivalintakysymyksiin linkitettyjä kuvia oli vaikea tutkia, kun piti käännellä papereita. Riski väärän kuvan tarkastelulle oli mielestäni huomattava. "Tehtävän 11 vaihtoehto A; katso sivun 3 kuvaa 4c"
27: Luennoilla osa asiasta tulee käytyä liian nopeasti läpi, jolloin tulevatkin asiat menevät ohi kun niitä ei ymmärrä.
30: pistelaskarit tulevat liian myöhään. Perioiden alussa on yleensä on aikaa, niin on mahdollisuus aloitta kurssiin panostus jo heti alussa, niin pääsee täten hyvin kurssin sisältöön perehdytyksi. Mutta tällä hetkellä pistelaskarit tulevat samaan aikaan kuin muiden kurssien harjoitustyöt yms.
34: Well, i don't know exactly what is bad but as a foreign student, i think there is not enough english sessions to be able to fully understand the course topics.
35: Luennot olivat suhteellisen turhia.
36: - Em. laskarit tulisi jakaa jo kurssin alussa etteivät kasautuisi kurssin loppuun - Luentokalvot tuntuvat osittain puuttellisilta em. laskuja tehtäessä. Esimerkiksi pole/zero-kuviot - Kurssi on todella sekava kielen osalta. Samassa tehtäväpaperissakin voi olla osittain englantia ja suomea! Olisi paremi pysyä pelkästään toisessa kielessä
39: Välikoepistelaskareissa jotkut tehtävät taisi olla aika työläitä (mielestäni osaamisen olisi voinut testata lyhyemminkin joissakin tehtävissä), ja muutenkin tehtäviä oli melkoinen määrä. Ei yksinkertaisesti aika riittänyt jokaisen tehtävän tekemiseen vaikka olisi halunnut. Ainakaan ei voi sanoa, että muut kurssit olisivat vieneet liikaa aikaa, koska tällä III-periodilla tavoitteenani on n. 15 op:n suoritukset, mikä on suositeltu (mutta TYÖN takana oleva) opiskeluvauhti. Mutta muuten VK-laskarit on mahtava juttu!
43: Kaikki laskaritilaisuuksien ajat eivät olleet kovin sopivia.
44: Luentokalvoista on vaikea saada mitään irti ilman luentoa. Esimerkkitehtävämateriaali olisi hyvä jakaa selvemmin osioihin (esim luennoitain?), jolloin se tukisi paremmin opiskelua. Esitehtäviä oli mielestäni liikaa ja niiden painotus liian suuri tentissä. Tehtävissä oli paljon tehtäviä, jotka olivat työläitä vaikka osaisikin asian (esim. signaalien ilmaisemista eri muodoissa), jotka vievät aikaa asioiden ymmärtämiseltä. Suuri määrä esitehtäviä tekee myös viikkolaskareista hieman turhia. Matlab-painotusta voisi vähentää. Esim. viime tentissä näytettiin vaadittavan matlab-funktioiden parametrien muistamista, mikä on mielestäni aivan järjetöntä yliopistokurssilla.
46: Matlab-harjoituksissa assistentti voisi kertoa mitä kullakin koodirivillä tapahtuu. Usein assistentti antaa opiskelijoiden tehdä itsenäisesti tehtäviä (mikä on hyvä asia), mutta käy sitten tehtävän läpi aivan liian nopeasti. Matlab-harjoituksissa jäi moni asia epäselväksi.
47: -
51: Luennot meni aika teoreettisissa merkeissä.
52: Ainakin ensimmäisessä välikokeessa tuli turhan kiire, monivalinnat vievät aikaa ja vielä essee päälle.
53: ..mutta luennoitsija ei ole ihan opiskelijan tasolla kaikkien asioiden kummastelussa (suuren osan kyllä). Ainakin korrelaatiosta sai oudon kuvan, ja kysyessäkin asia jäi hieman mietityttämään. Ja oman logiikkani mukaan luennoitsija oli myös hitusen väärässä ;-). (väitti, mikäli oikein ymmärsin, että jotakin signaalinpätkää voisi etsiä isosta signaalista korrelaatiota laskemalla! Korrelaatiohan voi olla suuri, tai tarkalleen 1, aika monenlaisilla yhdistelmillä..) Lisäksi VK1:n esseekysymyksen aihe oli niin laaja, että pelkään kokeen tekijän hakeneen jotakin tiettyä vastauksilta. Aiheen laajuuden vuoksi siitä voisi helposti kirjoittaa 10 sivua kiertäen suurimman osan näistä asioista. Ja toisaalta, parin sivun tiivistelmä aiheesta jää erittäin yleiselle tasolle.
55: Too much exercises. They require a lot of time that we should take from other courses.
57: Tietotekniikan puolelta tullessa DSP on aikamoinen shokki, sillä vaikka lähdetään alusta liikkeelle, niin oletetaan, että on ollut tekemisissä aiemin sähkön kanssa. Vaihekulma on vieläkin jäänyt hyvin hämäräksi käsitteeksi.
60: Työtä tarvitsee tehdä paljon, jotta saavuttaa mielekkään ymmärryksen kurssin aihealueista. Käyttämäni työmäärä pistelaskareihin ja lukemiseen ei ollut mielestäni riittävä. Toki pitkä aika perusmatikoista heikoilla arvosanoilla pakottaa kertaamaan joitain perusasioita.
63: Välikokeita katselemalla tuli väkisin mieleen että niihin on tarkoituksella upotettu ansoja (valintatehtävät).
66: Kurssin luentokalvot ovat vaikea selkoiset.
71: malab-harjoitukset ehkä hieman liian valmiit, oivaltamisen ilo ja haaste jäivät keveiksi. (S&J tuoreessa muistissa) toisaalta aika on rajallinen..
72: Monivalinta tehtävät joissa väärästä vastauksesta saa miinus pointseja ovat hirveitä, no ehkä tämä kurssi vielä läpäistään.
73: Päällekkäisyydet Signaalit ja järjestelmät -kurssin kanssa, vaikka kertaus on tietysti hyväkin asia. Matlab-harjoituksissa saisi olla ehkä enemmän oman Matlab-koodin luontia, mutta kuitenkin niin että assarilta saisi helposti neuvoja. Matlab-ohjelmointi iskostuisi tällöin paremmin mieleen.
77: Eka luento (pääassarin pitämä) oli pohjanoteraaus, turhaa jaarittelua ja asiaan ei päästy ollenkaan.
87: Hieman pitkäveteiset luennot, sillä tuntuu että on liian vähän luennoitavaa asiaa kolmeksi tunniksi kerrallaan.
91: Jotkut asiat ilmaistu aika monimutkaisesti. Laskareissa tulee aikapula, ja monet asiat jäävät aika epäselviksi. Nettisivut sata kertaa liian monimutkaiset ja sekavat. Ehkä on helpointa hylätä nykyiset sivut ja siirtyä pelkkään Noppaan, johon voi sitten miettiä uusiksi mitä tietoa mihinkin alasivuun tulee. Jaettavat laskaripaperit ym. sotkuiseksi aseteltuja, mikä suuntaa aivojen prosessointitehoa itse asian ajattelulta selvän saamiseen papereista. Nämä asiatkin ovat oikeasti vaikeita, tarvitseeko vaikeuttaa niitä lisää tekemällä epähavainnollisia materiaaleja? Ehkä toivoisi myös tehtävien suomentamista, niin oppisi paremmin tämän alan sanastoa myös suomeksi.
94: Tentin monivalinnat olivat turhan hankalia, sillä monivalinnoissa astui helpolla miinaan.
96: Kurssi tuntuu olevan huomattavasti helpompi suorittaa välikokein, miksi?
98: Luennot eivät oikein tue laskemista.

Kommentteja:

Kysymys 28 Muuta: mitä muutoksia toivot kurssijärjestelyihin?: (31)
Muuttuja A_28

0: Pistelaskari voitaisiin julkaista jo heti kurssin alussa, niin niitä voisi tehdä heti alusta alkaen. Se auttaisi tasaamaan piskelua kun kuitenkin muutkin kurssit vievät aina aikaa jakson loppupuolelta.
2: Kolmen tunnin luento suoraan maanantaiaamuna tuntuu aina välillä kohtuu rankalta. Voisi miettiä olisiko mahdollista pätkiä luentoja normaaleihin kahden tunnin osiin.
3: Vaihdetaan Maarin Matlab-luokkaa.
6: toivoisin teitä patistamaan laskemaan pistelaskareita enemmän laskarien yhteydessä ;) nyt niitä jaettiin ja todettiin että "voi laskea". tuon voisi korvata "teillä on paljon tehtäviä ja niiden suoritus kuitenkin jää viimetinkaan. laskekaa nyt hyvänen aika niitä jo ajoissa! apuakin on NYT livenä tarjolla" :)
7: Paperi- ja Matlab-harkkojen vuorottelu kuulosti ainakin hyvältä idealta. Edellä mainitsema matlab-harkkojen epäsäännöllisyys kuitenkin vei innon osallistua kumpiinkaan. Joten kiinteät laskariajat. Muuten sama systeemi.
8: Koska meillä on noppa, olisi syytä käyttää sitä.
12: -
13: Kurssin suoritustapa välikokeilla on melko monimutkainen ja sekava. Lisäksi tuntuu, että välikoevaihtoehto, joka yleensä on tenttiä parempi, on tehty liian raskaaksi tenttiin verrattuna. Esimerkiksi, osa palautettavista kotitehtävistä voisi poikia "extrapisteitä" sen sijaan, että ne olisivat osa kokonaispistemäärää.
19: Päivät töissä ansiossa, toivoisin laskareita järjestettävän muulloin kun keskipäivällä.
28: Kurssin suorittaminen (välikokeet, pistelaskarit, jne.) on tehty aivan liian monimutkaiseksi. Houkutus on kova vain tenttiä kurssi, koska olen melko vakuuttunut, että näin pääsisi vähemmällä. Miksi esim. normilaskareista ei voi saada pisteitä vaan pistelaskarit ovat erikseen? Minulta ei ainakaan juuri edellä mainitun syyn takia löytynyt motivaatiota normilaskarien tekemiseen.
30: -
33: Jokaviikkoiset laskari-ilmoittautumiset pois.
34: I would particularly love to have more matlab sessions as that is my biggest problem, thus far.
39: No ehkä niitä VK-laskareita vähän lyhyemmiks, mutta en tiedä onnistuuko noin vaan :)
44: Noin puolet kurssin ensimmäisen osan alusta olin aivan pihalla, miten kurssi oikeastaan suoritetaankaan. Esitehtävät olisi voinut antaa aikaisemmin, jolloin niitä olisi voinut tehdä kurssin edetessä. Jos käytetään tällaista määrää esitehtäviä niitä pitäisi ehkä jotenkin integroida viikkolaskareihin.
47: -
51: Pääassari voisi pitää myös luennot.
53: Aikataulujen pitävyyttä näihin osasuorituksiin! Niin tämä kysely kuin ääniaineiston keräys yms ovat antaneet odottaa itseään.
55: Probably the ammount of exercises and the clarity in some of the questions of the exam (sometimes looks like a trick question)
57: En mitään; todella loistokasta työtä.
58: Pistelaskaritehtävät olisivat voineet tulla aikaisemmin, että niitä olisi päässyt tekemään nopeammin. Myöskin harjoitustyöstä olisi hyvä saada tietää mahdollisimman nopeasti.
69: Ei muutoksia.
71: ehkä hieman pidemmät ilmoittautumisajat labroihin, periodi IV lukkari olisi kiva lyödä lukkoon. samoin h-työ olisi hyvä saada ennen tenttikautta, niin mahdollisen luppoajan voisi käyttää hyödyllisesti.
72: Matlab harjoituksilla pitäisi olla vakio ajat, meille jotka eivät osaa käyttää kalenteria.
73: Välikoepistelaskarikokonaisuus saisi olla hieman vähemmän työläs. Ehkä vähemmälläkin toistolla asiat voivat jäädä päähän... Tehtävät olivat usein kuitenkin hyviä vaikka niiden laatu vaihtelikin.
74: Olisi kiva, jos pistelaskarien palautus olisi lähempänä B-välikoetta. Opin asiat aika hyvin tehdessäni laskareita, mutta paljon ehti jo unohtua viikon aikana kun muihinkin tentteihin piti lukea. Olisiko mahdollista pitää erilliset palautusajat A- ja B-välikokeisiin osallistujille?
87: Kolme tuntia on aika pitkä aika yhteen luentoon keskittymiseen varsinkin pelkästään yhdellä tauolla.
90: Pistelaskareita oli sen verran paljon että olisi hyvä että ne tulisivat aikaisemmin jakoon
91: Edellisen kohdan juttuihin.
94: Laskareissa voisi olla enemmän myös hankalia tenttitasontehtäviä. Lisäksi palautettaviin pistelaskareihin olisi mukava saada kunnolliset ratkaisut ennen tenttiä.
98: en tiedä

Kysymys 29 Muuta: muuta, muuta, ...: (21)
Muuttuja A_29

2: Kurssi on selvästi menossa parempaan suuntaan. Vaikuttaisi että suunnittelussa on otetty hyvin huomioon sekä itseopiskelijat että ne jotka tarvitsevat enemmän ohjausta.
6: saatte paljon pisteitä siitä, että kurssin voi suorittaa "miten haluaa" eli on pistetehtäviä, vk, tentti jne. ja vastaavasti apua tarjolla. jos jotain haluaisi kehittää, niin vk laskarit voisi olla vaihtoehtoisesti viikottain palautettavia ja netissä. voin kyllä sanoa itselleni, että työ pitäisi jakaa tasaisesti ympäri periodia, mutta kuinkas käytäntö menee ;) Jos tehtävissä on ongelmia nettisysteemi antaisi suoraan ohjeita/palautetta... Tällainen on käytössä mm. mat v2 ja k2 kursseilla: https://matta.hut.fi/STACKs/v2/documentation.php?action=about_general&expand=7 vk tehtävissä yhdistyi aika hyvin monia asioita, mutta niistä huolimatta välikoe oli aika arpomista
12: -
19: Jos luoja, assari ja proffa suo niin tämäkin saadaan hoidettua pois alta vielä tänä keväänä niin ei ole este päättötyön aiheen hyväksyttämiseen.
20: 1.vk:n monivalinnat olivat mielestäni todella vaikeita verrattuna vanhoihin kokeisiin.
22: kun matematiikka ja signaalit eivät kiinnosta ja kurssin suorittaminen on pakollista, tuloksena on opetella tärppejä välikokeisiin, päästä läpi ja unohtaa koko juttu.
25: Ylipäätään kurssin järjestelyt vaikuttavat erittäin hyviltä! Olen itse vain jostain syystä jättänyt tämän kurssin rästiin todella pahasti. Jostain syystä en vaan saanut suoritettua tätä ajallaan. Nyt DI-työn kynnyksellä tämä ei hirveästi motivoi, kun suuntautuminen on toisaalle.
30: -
34: Also, some of the earlier questions in which i answered with "i don't want to say" are things which i really don't understand. For example, I came to TKK with an Insinööri degree, so courses like basic mathematics 1 and 2 were basically transfered, so I could not say what grade i had.
39: Eipä muuta, kevään jatkoa!
40: Kurssi on ollut odotuksiini nähden tähän mennessä mielenkiintoinen eikä työmäärä ole vielä kaatunut niskaan. Laskarien tekeminen vei todella paljon aikaa, mutta niiden tekeminen tuntui kuitenkin palkitsevalta, joten ne eivät olleet pakkopullaa. Ilman laskariprujua tehtävät olisivat olleet todella vaikeita. Tein reilusti yli puolet laskaritehtävistä, mutta kuitenkaan en välikoepistemäärän perusteella asioita ilmeisesti onnistunut sisäistämään. Välikoe-esseeaiheen antaminen etukäteen ja esseerungon-valmistelusta pisteiden antaminen on ihan mielenkiintoinen opetusmetodi. Tosin välikokeeseen tullut essee ei ollut se, mihin itse olisin mielummin paneutunut, mutta ideana kuitenkin näinkin matemaattiseen kurssiin hyvä. Kurssin arvostelu antaa kuitenkin vielä toivoa läpäisemineen heikosti menneen välikokeenkin jälkeenkin.
44: Opiskelun tueksi on annettu kiitettävästi materiaalia ja harjoitusmahdollisuuksia. Ikävä kyllä ajankäyttörealiteetit tuppaavat tulemaan vastaan, mikä tietenkään ei ole sinäänsä kurssin vika. Tällä materiaalilla ja asian määrällä voisi pisteet nostaa esim. kymmeneen ja hieman hilata arvostelukriteereitä ylöspäin.
47: -
53: Miksi kysely on lopulta vain viikon auki? Onneksi ehdin.
55: This questionary is made for people who has been studing in TKK from beginning. I have already a degree on telecommunications (3years- insinööri/kandidatti) and I started the master degree directly here. I really don't know what to answer to the first pack of questions, so don't take them rather into account.
58: Kurssilla on pariin otteeseen oletettu, että opiskelijat olisivat aikaisemmin käyneet jonkun signaalinkäsittelyyn liittyvän kurssin. Tämä kurssi on kuitenkin Tietotekniikan I-moduulissa (A1-moduuli) pakollinen eikä tietotekniikan tutkinnossa ole muita signaalinkäsittelyyn liittyviä kursseja. Ymmärrän toki, että suurin osa kurssin opiskelijoista on muita kuin T-osaston opiskelijoita mutta meidätkin voisi ottaa luennoilla huomioon. Ihmetyttää oikeastaan miksi kurssi on edes T-osaston alaisuudessa eikä esimerkiksi sähköllä (tietoliikennetekniikka).
60: Tiedotus on hyvää ja riittävää. Kurssin kotisivut ovat ehkä aavistuksen sekavat. Välitön palaute välikokeen monivalinnoista on hämmästyttävää.
71: Monessa kurssissa ylimääräiset laskarit ovat extrapisteitä, en osaa sanoa onko T-61.3010 parempi vai huonompi, kummassakin puolensa.
73: En ole varma esseen mahdollisuuksista testata oppimista kurssin asioista. Toki se on hyvä näyttämään kuinka hyvin kokonaisuus on ymmärretty, mutta sen painotus voisi ehkä olla pienempikin. En ole tosin nähnyt esimerkiksi oman välikoe-esseeni arvostelua, joten mitään lopullista on hankala sanoa.
74: Hyvin järjestetty kurssi. Kiitos! Jotenkin kummassa tuntuu, että tällä kurssilla oppii asiat paljon helpommin kuin muilla kursseilla. :)
91: Tsemppiä kurssin kehittämiseen!

Kommentteja: